‏إظهار الرسائل ذات التسميات قصة امراه. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات قصة امراه. إظهار كافة الرسائل

الجمعة، 3 فبراير 2017

اجمل كلام اتقال من بنت حبة شاب بجنون وانجرحة

بحب كتير
حبيبي
فكرت اتغير وانسى حبك مقدرتش
ايه معلقني بيك معرفتش
سؤال وسألته لروحي أنساك اذاى يا روحي
وانا لسه في حبك مفرحتش 
وحصللي من دا كتير وما تعلمتش
وتجاربي في الحب كتير اجري ليه من غير تفكير
ولأى حب مستسلمتش يمكن من اخلاصي
ولا أشاور أهلي وناسي
واتصرف دايما من راسي
والا من اللي كاتبه في كراسي
واخوض في تجارب الحب القى الكل ناسي رغم بعيشه باحساسي
وتجاربي منه بآسي
وبحب لآخر أنفاسي
وعيشه الحب الماسي
والآخر ليه ما وصلتش أتاري الحب بس في كراسي
حروف بكتبها باحساسي
وفكره بتييجي في راسي بسرعه أدونها في كراسي
وأدي لنفسي المواعيد
واقول حبيبي هاجرني وبعيد
واكتبله رسايل بدموع
وابكي بصوت مسموع
وآجى أكتبله العنوان معرفتش مين هو الانسان
والآخر ليه ما وصلتش
واكتشف ان دا احساس
فكره باكتبها في كراس بأقولها لكل الناس
وقلبي يتوجع في الهجر
وآسي بفراقه المر واقول لقلبي الصبر
وعيشه وكأنه حقيقه ولأى حب كنت بريئه
والحقيقه حبيت لأ ما حصلش
والقى دموعي سايله وهموم الدنيا شايله
ونبضات قلبي عاليه
واحس بايامي بتجري ايام من عمري رايحه
وتاني موش جايه
وتضيع مني الصحه واحس بقلبي ببحه
واتألم من كتر الكحه
وانسى في لياليه الفرحه تلاقيتي تمللي سارحه
ويا لهيب الفراق الجارحه كتبت في الحب دواوين
وعشت معاه سينين وكل حبايبي فين
ولواحد منهم ما وصلتش

السبت، 14 يناير 2017

بنت تهرب يوم حنتها قبل فرحها بى يوم من بيت اهلها

هذهى قصة مروه جارتى عمرها 19 عام كانت مخطوبه

ابن عمها من سنه وكنت لها اخين ولاد وبنت اكبر منها متزوجه

مروه
إضافة تسمية توضيحية
وهيا مروه كانت مخطوبه من ابن عمها ناصر وكان ناصر انسان

مش متعلم وكان اسلوبو مفهوش اى لياقه ولا زوق ومكنتشى

مروه موقفه عليه ولا الزوج منو ولا كن ابوها ارغمها على

الزواج من ابن عمها ناصر وهيا كانت رفضه الجواز منو

تماما لاكن ابوها عصب عليها الجواز من ابن عمها

كاعاداة وتكليد العايله وتم خطوبة مروه من ابن عمها

غصب عنها وفى فترة الخطوبه كانت تحول تتقبلو

ولا كن لم تفلح فى ذالك وكان دايما معملتو خشنه

ووحشه معها وكان بى اسلوبو ومعملتو كانت تبعد

عنو وتكرهو اكتر وكنت صحبتى وكنت بتحكلى كلى كل شئ

وكنت تجيلى تبكى وتقولى مستحيل اكمل معا ناصر

وكنت امها عرفه كل شئ وكنت تقول لى ابوها وكن يزعق

ليها وجه موعد الزوج وقرب الفرحه وهيا حزينه جدا

وجه ناصر قبل الفرح بى 3 ايام فقرارت مروه تصارح

ناصر بى انها مش عوزاه ولا هتقدر تعيش معاه وقلتلو

انا لو اتجوزتك هموت نفسى قال لها انتى ملكى ومش هسيبك

قلتلو بى صوت عالى انت معندكشى دم بقولك مش عوزاك

وهطيق اعيش معاك قام وقف وضربها ضرب جامد

وضرب ضرب لحد منهارت واغما عليها قالت

لى ابوها لو اتجوزتو هموت نفسى ابوها قال ليها

مقدرشى ارجع فى كلمتى وبردو اسر ابوها على الزواج

وجه يوم الحنه المفروض العروسه بتروح لى الكوفير

قبل الفرح بي يوم عشان الكوفير بيجهزها وبيعملها

حاجات قبل الفرح بى يوم  فهيا كنت فى حيرا كبيره

وكان من المستحيل تتزوج ناصر فكان ريحه للكوفير

انا وهيا وبنت خلتها واحنا مشين جه واحد قربهم يوصلنا لى

الكوفير بى عربيو فاقالت لى انا هموت نفسي لو مهربتش

فوصلنا قربها لى الكوفير وسبنا ومشى ومروه مدخلتشى

المحل الكوفير قالت لى بنت خالها استنينى هنا هجيب حاجه واجى

لما قالت كده انا عرفت انها هتهرب ومقدرتش اعمل شئ

وخفت امنعها وتتزوج ابن عمها وتموت نفسها سبتها فعلا

هربت والفرح باظ وكل شئ انتها وبعد اسبوع اتصلت مروه بيا

وعرف انها راح مصر القاهرة لى خلتها وكنت خلتها دى عيشا

فى مصر وكنت زعلانه من ابو مروه بى سبب الورث لكن

اول مروه مرحت ليها خدتها فى احضنها وطمنتها وقالت لها

لا تخفى من شئ انا معاك وعرفو اهلها انها هربت وراحت عند خلتها

اطمنو انها كويسه وخلتها قالت لى امها سيبى مروه تعيش معى

وهيا هتتجوز من بيتى انا خلتها زى امها وفرحة مروه جدا وعاشت
معا خلتها حليا

انا مريم صاحبة مروه واكتر من اختها انا قولت لها هكتب قصدك
لى الناس تقراها وفقت وانا بحب النت جدا والتعارف بى ناس فى كل مكان

للتوصل معى عبر حسابى على الفيس بك هنا  مريم ابوالعزم

الأحد، 8 يناير 2017

قصة تدمع لها القلب بنت تترك زوجها من اجل اخوتها ال4

امرا تضحى
إضافة تسمية توضيحية
هذا هيا قصة حقيقىة لى بنت من مصر محفظة الغربية مدينة دسوق
كانت هذا البنت تعيش مع ابوها واخواتها الاربع  كانو 4 بنات وولد كان الولد اصغر اخواتو وكان عبير
الاخت الاكبر كان عمرها 14 عام عندما ماتت امها وكانت هيا فى المدرسه فى تالته اعدادى
وكان اخواها الاصغر كان عمره 7 ايام وتوفت امه بعد الولاده بى حما النفاس وكان عيبر الاخت
الاكبر هيا اللتى ترعا اخوتها وكنت الام البديله لاخوها الاصغر وكنت ترعا اخوتها رغم صغر سنها
ولم تكمل درستها بى بسسب الوضع المواسف بعد موت امها وكنت هيا الاخت الاكبر لى اخوتها
وكان ولدها صحب محل غيار موتسكلات كان ولدها لا يقدر يراعى اولاده وشغلو كان معظم وقت
فى الشغل وكانت عبير الاخت الاكبر هيا المسؤله عن اخوتها ومرات السنين وعبير كنت ترعا
اخوتها وعبير بقت عروسه جميله شاطره وجه لها كام عريس وكنت ترفض الزواج من اجل اخوتها
وكانو اخوتها يدرسون جميعا  وجه لها عريس فاابوها قال لها يابنتى لازم تتزوجى وتعيشى
حياتك واخواتك وانا هنمشى حياتنا على قد منقدر وبعد اسرار ابوها على انها تتزوج فوفقت عبير
على الزواج من الشخص اللى كان متقدم لها وبى الفعل اتزوجت ولا كن لم تكن مطمنا على اخوتها
وابوها و كنت دايما شايله هم اخوتها وابوها وخصوصا انهم كانو متعودين دايما على ان اختهم هيا
اللى تعمل لهم كل شئ كانت بى مسابت امهم بضبط  وكان اخوتها دايما قلقانه عليهم وكان هذا الوضع لم
يعجب زوجها كان دايما يزعلها وبعد 3 سنوات من زوجها ابوها مات وكان اخوات عبير لسه صغيرين
ولم يكن لهم العيش بدون اب وام واختهم الكبيره لم تكن عيشا معهم فى نفس البيت وكانت عبير هيا المسؤله
الواحده تانى عن اخوتها بعد وفاة ابوها وكانت ترعا اخوتها وتخد بلها منهم وكان هذا لم يكن يعجب زوجها
فقال لها لا يمكنك ان تنشغلى بى اخوتك قالت لهو هم اصغار ولم يكن لهم العيش وحدهم قال لها زوجها
اختارى يانا ياهما فاحزنت جدا وقالت لهو هما اخواتى وهم صغار ولم يكن لهم العيش بى مفردهم بعد وفاة
ابى  لاكن كان زوجها مسر على انها تترك اخوتها وكانت مصدومه وبعد تفكير كبير قرارت ان تختار اخوتها
وتعيش لى اخوتها وطرقت زوجها ورحت تكمل تربية اخوتها وتفتح محل ابوها لى تصرف على اخوتها
واخوتها كبرو وخلصو كلية وهيا شغاله فى محل ابوها وكبرت الشغل وكانت معيشا اخوتها عيشا سعيده
واخوتها البنات اتزوجو اخوها الوالد خلص دراسه ووقف معا اختو الكبيره فى المحل وبقه عندها ثلاث
محلات غير بتاع ابوها وهيا ضحة بى زوجها من اجل اخوتها وكانو اخوتها  هم اولادها واحسن من اولادها
وربنا كرمها بى الحج  مراتين واخوها الصغير اتزوج  وكملت رسالتها معا اخوتها لى النهايه وكان هيا جدة لى
كل اولاد اخوتها اللى هما معتابرين  عبير  امه بجد مش اختهم الكبيره وخصوصا اخوها الصغير اللى امه ماتت
بعد مولدو  بى اسبوع فاكنت عبير هيا امو بجد هيا حليا عيشا مبسوطه وسعيد معا اخوتها

للتواصل معى عبر حسابى على الفيسبوك  منال ابراهيم